BREAKING NEWS
latest

Ι ΤΣΙΝΓΚ

Το Ι Τσινγκ (易經, yì jīng) ή Βιβλίο των Αλλαγών είναι ένα από τα κλασικά έργα της κινέζικης φιλοσοφίας που πρωτοεμφανίστηκε πριν από περίπου πέντε χιλιάδες χρόνια ως μία μαντική τέχνη. Στο κέντρο της φιλοσοφίας του Ι Τσινγκ βρίσκεται η έννοια της διαρκούς αλλαγής και η πεποίθηση πως στη ρίζα των πραγμάτων βρίσκεται το Γιν και το Γιάνγκ, οι αντίρροπες και εναλλασσόμενες καταστάσεις που αποτελούν την κινητήρια δύναμη του κόσμου. Ο όρος Ι Τσινγκ μεταφράζεται ως Νόμος της Αλλαγής.


ΔΟΜΗ


Τρίγραμμα και εξάγραμμα

Γραμμές Γιν και Γιάνγκ στο Ι Τσινγκ.

Τα οκτώ τρίγραμμα του Ι Τσινγκ.
Το συμβολικό περιεχόμενο του Ι Τσινγκ περιλαμβάνει ένα σύνολο από 64 εξάγραμμα (卦 guà, γκουά), δηλαδή έξι οριζόντιες γραμμές που μπορούν να είναι είτε Γιανγκ οπότε αναπαρίστανται με μία συνεχή γραμμή, είτε Γιν οπότε αναπαρίστανται από μία διακοπτόμενη γραμμή (με ένα κενό στη μέση). Συνολικά υπάρχουν 64 (26) διαφορετικοί πιθανοί συνδυασμοί γραμμών Γιν και Γιανγκ.
Κάθε εξάγραμμο θεωρείται πως αποτελείται από δύο τρίγραμμα (卦 guà). Οι συνολικοί συνδυασμοί τρίγραμμων είναι 8 (23). Επιπλέον, κάθε εξάγραμμο συνοδεύεται από ένα γενικό παραδοσιακό κείμενο, ενώ και κάθε επιμέρους γραμμή έχει επίσης το δικό της κείμενο. Το γενικό κείμενο του εξαγράμμου περιγράφει την κεντρική του ιδέα ενώ το κείμενο κάθε γραμμής αναφέρεται σε συγκεκριμένα στοιχεία της εξέλιξης αυτής της κεντρικής ιδέας. Το φιλοσοφικό υπόβαθρο του Ι Τσινγκ αποτυπώνεται στο γεγονός πως όταν μια γραμμή του εξάγραμμου αλλάξει, τότε αλλάζει ολόκληρο το νόημα (κείμενο) του εξαγράμμου και επομένως τα εξάγραμμα δεν είναι στατικά αλλά σε διαρκή μεταλλαγή. Η διττή αυτή δομή γραμμών και κειμένων επιτρέπει παράλληλα στην δημιουργία ενός συνολικού χρησμού που παράγεται από τους συνδυασμούς των γραμμών.

Κείμενα

Η επισημοποίηση του Ι Τσινγκ οδήγησε σε ένα είδος τυποποίησης των κειμένων των εξαγράμμων. Τα κείμενα αυτά αποτελούν για κάποιες περιπτώσεις εξαγράμμων καθαρούς χρησμούς ενώ άλλοτε αφηγούνται ιστορίες ή παρέχουν γενικές συμβουλές και παροτρύνσεις. Η γλώσσα των κειμένων χαρακτηρίζεται συχνά από μία λιτότητα και μία ασάφεια που συνάδει με το είδος μιας μαντικής ρήσης, ενώ πολλές φορές έχουν και ποιητικό χαρακτήρα, με αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό πως αν και η γλώσσα είναι αρχαϊκή, πολλά κείμενα ομοιοκαταληκτούν και στα σύγχρονα κινεζικά.
Στην πορεία του χρόνου, τα κείμενα του Ι Τσινγκ υπέστησαν τροποποιήσεις, με σημαντικότερη ίσως την προσάρτηση σε αυτά των Δέκα Πτερύγων, που αποτέλεσαν μια σειρά από σχόλια, προϊόν μεταγενέστερης εποχής και συγκεκριμένα της εποχής του Κομφούκιου.

Τρίγραμμα

Τα οκτώ τρίγραμμα χρησιμοποιούνται για τον συμβολισμό των οκτώ βασικών στοιχείων καθώς και των οκτώ διαφορετικών κατευθύνσεων. Επιπλέον μπορούν να συσχετιστούν με τα μέλη μιας οικογένειας και ειδικότερα στον πατέρα, στη μητέρα, σε τρεις γιούς και τρεις κόρες, δηλαδή συνολικά 4 αρσενικά και 4 θηλυκά. Το γεγονός αυτό υποδεικνύει πως το αρσενικό με το θηλυκό στοιχείο συνυπάρχουν σε ίση ποσότητα. Παρατηρούμε επίσης ότι ο πατέρας και η μητέρα, δηλαδή το αρσενικό και θηλυκό αρχέτυπο συμβολίζονται με τρεις συνεχείς και τρεις διακεκομμένες γραμμές αντίστοιχα ενώ καθένα από τα παιδιά συμβολίζεται με συνδυασμό συνεχών και διακεκομμένων γραμμών, γεγονός που δηλώνει ότι αποτελούν ενδιάμεσες καταστάσεις με ταυτόχρονα αρσενικά και θηλυκά χαρακτηριστικά.

卦名
Όνομα
卦像
Τρίγραμμο
自然
Φυσικό στοιχείο
家族
Οικογένεια
方位
Κατεύθυνση
乾Qian天Ουρανός父 ΠατέραςΒορειο-δυτικά
兌Dui泽Λίμνη少女 3η κόρηΔύση
離Li火Φωτιά中女 2η κόρηΝότος
震Zhen雷Κεραυνός長男 1ος γιοςΑνατολή
巽Xun風Άνεμος長女 1η κόρηΝοτιο-ανατολικά
坎Kan水Νερό中男 2ος γιοςΒορράς
艮Gen山Βουνό少男 3ος γιοςΒορειο-ανατολικά
坤Kun地Γη母 ΜητέραΝοτιο-δυτικά
Εξάγραμμα
Ο συνδυασμός των τριγράμμων συνθέτει τα συνολικά 64 εξάγραμμα που απεικονίζονται παρακάτω:

ΑριθμόςΕξάγραμμοΚινεζική ονομασίαΜετάφραση
01||||||乾 qiánΟυρανός
02 ::::::坤 kūnΓη
03|:::|:屯 chúnΠεριχαράκωση
04 :|:::|蒙 méngΤυφλότητα
05|||:|:需 xūΑναμονή
06 :|:|||訟 sòngΤο Δικαστήριο
07 :|::::師 shīΟ Στρατός
08 ::::|:比 bǐΥποστήριξη
09|||:||小畜 xiǎo chùΜικρά ζώα
10||:|||履 lǚΠερπάτημα
11|||:::泰 tàiΕιρήνη
12 :::|||否 pǐΠαρεμπόδιση
13|:||||同人 tóng rénΣυνάθροιση
14||||:|大有 dà yǒuΟ μεγάλος θερισμός
15 ::|:::謙 qiānΣεμνότητα
16 :::|::豫 yùΚόπωση
17|::||:隨 suíΤο κυνήγι
18 :||::|蠱 gǔΕργασία
19||::::臨 línΕπικράτηση
20 ::::||觀 guānΠαρατήρηση
21|::|:|噬嗑 shì kèΤο δάγκωμα
22|:|::|賁 bìΤο στόλισμα
23 :::::|剝 bōΑπώλεια
24|:::::復 fùΕπιστροφή
25|::|||無妄 wú wàngΟρθότητα
26|||::|大畜 dà chùΜεγάλα ζώα
27|::::|頤 yíΤα μάγουλα
28 :||||:大過 dà guòΜεγάλη υπερβολή
29 :|::|:坎 kǎnΤο νερό
30|:||:|離 líΦωτιά
31 ::|||:咸 xiánΤο κόψιμο
32 :|||::恆 héngΣταθερότητα



ΑριθμόςΕξάγραμμοΚινεζική ονομασίαΜετάφραση
33 ::||||遯 dùnΤο γουρουνάκι
34||||::大壯 dà zhuàngΤραυματισμός
35 :::|:|晉 jìnΠορεία εμπρός
36|:|:::明夷 míng yíΟ φασιανός που κραυγάζει
37|:|:||家人 jiā rénΟικογένεια
38||:|:|睽 kuíΟ εγκαταλειμμένος
39 ::|:|:蹇 jiǎnΝουθεσία
40 :|:|::解 xièΧαλάρωση
41||:::|損 sǔnΜείωση
42|:::||益 yìΑύξηση
43|||||:夬 guàiΠερπάτημα
44 :|||||姤 gòuΣυνάντηση
45 :::||:萃 cuìΑρρώστια
46 :||:::升 shēngΆνοδος
47 :|:||:困 kùnΠαγιδευμένος
48 :||:|:井 jǐngΤο πηγάδι
49|:|||:革 géΕπανάσταση
50 :|||:|鼎 dǐngΗ χύτρα
51|::|::震 zhènΟ κεραυνός
52 ::|::|艮 gènΤο βουνό
53 ::|:||漸 jiànΠρόοδος
54||:|::歸妹 guī mèiΤο κορίτσι που παντρεύεται
55|:||::豐 fēngΑθφονία
56 ::||:|旅 lǚΟ ταξιδιώτης
57 :||:||巽 xùnΟ άνεμος
58||:||:兌 duìΗ λίμνη
59 :|::||渙 huànΡοή
60||::|:節 jiéΛιτότητα
61||::||中孚 zhōng fúΕιλικρίνεια
62 ::||::小過 xiǎo guòΜικρή υπερβολή
63|:|:|:既濟 jì jìΕκπλήρωση
64 :|:|:|未濟 wèi jìΤο ανεκπλήρωτο


ΙΣΤΟΡΙΑ



Η ακριβής προέλευση του Ι Τσινγκ δεν είναι απόλυτα εξακριβωμένη. Σύμφωνα με την κινεζική παράδοση, τα τρίγραμμα σύμβολα του Ι Τσινγκ ανακαλύφθηκαν από τον σοφό μυθικό ήρωα (ή πρώτο αυτοκράτορα της Κίνας) Φου Σι (伏羲 Fú Xī). Μετά από χιλιάδες χρόνια και αρκετές δυναστείες, τα τρίγραμμα συνδυάστηκαν σε ζεύγη με αποτέλεσμα την δημιουργία των 64 εξαγράμμων, την εποχή του Γιού (禹 Yǔ).


Η σημαία της Νοτίου Κορέας περιέχει τα τρίγραμμα ΟυρανόςΝερόΓη και Φωτιά.
.
Το πρώτο ιστορικό γεγονός για το οποίο υπάρχει αναφορά στο Ι Τσινγκ, τοποθετείται χρονικά στη διάρκεια της δυναστείας Σια, περίπου το 2200 π.Χ. Οι επόμενες δυναστείες Σανγκ και Τζόου, συνδέθηκαν άμεσα με το Ι Τσινγκ και την εφαρμογή του ως μία μαντική μέθοδο. Στα κείμενα του Ι Τσινγκ υπάρχει αναφορά στη χώρα των Σανγκ η οποία χαρακτηρίζεται ως το "Μεγάλο Βασίλειο" (εξάγραμμο 64). Το Ι Τσινγκ θα πρέπει να έχει τις ρίζες του στις λατρευτικές παραδόσεις των Σανγκ. Κατά την περίοδο της ηγεμονίας του τελευταίου αυτοκράτορα της δυναστείας των Σανγκ, ο βασιλιάς Γουέν έγραψε τα κείμενα που ονομάζονται και Γκουάτσι (卦辭, guà cí), δηλαδή "κείμενα των Γκουά" και αποτελούν ουσιαστικά τον σκελετό του Ι Τσινγκ. Αργότερα, επί της δυναστείας των Τζόου (1122 π.Χ - 256 π.Χ), ο δούκας Τζόου εμφύσησε ζωή στα εξαγράμματα του βασιλιά Γουέν γράφοντας επιπλέον κείμενα που επεξηγούσαν τα χαρακτηριστικά τους. Μαζί με τα γραπτά του Γουέν, συνθέτουν το Γι (αλλαγή) ή διαφορετικά Τζόου Γι (βιβλίο αλλαγής του Τζόου), έργο που σήμερα είναι γνωστό ως Ι Τσινγκ ή Βιβλίο των Αλλαγών.

ΝΟΗΜΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

Αρκετοί μελετητές του Ι Τσινγκ εξετάζουν κατά πόσο η σειρά των εξαγράμμων περιέχει κάποιο ιδιαίτερο και κρυφό νόημα ή μήνυμα, αν και κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να ισχύει. Η ταξινόμησή τους ακολουθεί μία αλληλουχία 32 ζευγαριών -- γνωστή και ως η σειρά του βασιλιά Γουέν -- όπου κάθε εξάγραμμο προκύπτει από την αντιστροφή του άλλου εξαγράμμου του ζεύγους. Μοναδική εξαίρεση σε αυτό τον κανόνα αποτελούν οκτώ εξάγραμμα που προέρχονται από διπλασιασμό των τριγράμμων και επομένως εμφανίζουν συμμετρία. Το πρώτο ζεύγος είναι το Ουρανός-Γη ενώ το τελευταίο είναι το Εκπλήρωση-Ανεκπλήρωτο. Η ονομασία των εξαγράμμων δεν συνδέεται απαραίτητα με την δομή των Γιν και Γιανγκ γραμμών, ωστόσο σε κάποιες περιπτώσεις ο συμβολισμός είναι περισσότερο προφανής.


ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ



Το κείμενο κάθε εξαγράμμου έχει την μορφή ποιήματος με έντονα τα στοιχεία του συμβολισμού και της δημιουργίας εικόνων. Στο Ι Τσινγκ περιέχονται επίσης κείμενα με ομοιοκατάληκτους στίχους που εμφανίζουν ομοιότητα με την ανθολογία αυλικής ποίησης (Βιβλίο των Ωδών) που αποτέλεσε έργο του Κομφούκιου. Χαρακτηριστικά αποσπάσματα από το Ι Τσινγκ:
Παρατηρώντας με τα μάτια ενός παιδιού
Ανεπίλυπτο για τους κοινούς ανθρώπους
Λάθος για τον ευγενή
(Εξάγραμμο 20:Παρατήρηση)
Μετά το βροντερό κεραυνό,
ξέσπασε ένα γέλιο.
Όλα πάνε καλά.
(Εξάγραμμο 51:Ο κεραυνός)

ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ

Τα εξάγραμμα του Ι Τσινγκ αντικατοπτρίζουν ένα φιλοσοφικό περιεχόμενο, με κύριο συστατικό στοιχείο την εναλλαγή του Γιν και του Γιανγκ. Κάθε εξάγραμμο ακολουθεί την εξέλιξη μιας αρχικής κατάστασης (πρώτη γραμμή) μέχρι την τελική της έκβαση (τελευταία γραμμή). Οι κεντρικές φιλοσοφικές ιδέες που εμπεριέχονται στα αρχαία κείμενα του Ι Τσινγκ είναι:

  • Όλες οι καταστάσεις βρίσκονται σε συνεχόμενη κίνηση ενώ και τα φαινόμενα που προκύπτουν από αυτή την κίνηση υπόκεινται σε μία συνεχή μεταβολή.
  • Όλα είναι δυνατόν να περιγραφούν μέσα από δύο αντίθετα και συμπληρωματικά στοιχεία ενός δυαδικού κόσμου (γιν-γιάνγκ).
  • Οι αλλαγές είναι κυκλικές ώστε τα πάντα τείνουν να επιστρέψουν στο σημείο απ' όπου ξεκίνησαν.
Στα κείμενα των εξαγράμμων αποτυπώνεται επιπλέον ένα ηθικό περιεχόμενο -- κατά πολλούς συγγενικό της μεταγενέστερης σχολής του Κομφούκιου -- με κεντρικό στοιχείο την επιδίωξη της αρετής περισσότερο ως μέσο για την επίτευξη ενός στόχου και λιγότερο ως αυτοσκοπό. Εξυμνεί την καλλιέργεια του ατόμου και αποπνέει την αίσθηση της κοινωνικής δικαιοσύνης.

ΠΗΓΗ:http://el.wikipedia.org






 ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΣΑΣ

 ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 

ΣΤΟ FACEBOOK Ή ΣΤΟ BLOGGER👇

« PREV
NEXT »

Facebook Comments APPID