«΄Απανθ’ ο μακρός κ' αναρίθμητος
χρόνο φύει τα΄ άδηλα και φανέντα
κρύπτεται».
Μ΄ αυτά τα λόγια του Σοφοκλή, αλιευμένα μέσα από το έργο του «Αίας» θα ήθελα ν΄ αρχίσω το ενδιαφέρον θέμα μας, καθώς ο μεγάλος ΄Ελλην τραγικός ποιητής της αρχαιότητος ισχυρίζετο ότι «όλα ο μακρύς και άπειρος χρόνος τα κρυφά φανερώνει και τα φανερά αποσκεπάζει»!
Τίθεται λοιπόν, το εύλογο ερώτημα: «Ποια πράγματα φανερώνει και ποια αποσκεπάζει:» Όσον αφορά δε τις ελληνικές αρχαιότητες, πόσες εξ αυτών έχει αποκαλύψει η αρχαιολογική σκαπάνη, πόσες εξ αυτών βρίσκονται διάσπαρτες στα ξένη μέρη και πόσες εξ αυτών βρίσκονται ακόμη θαμμένες στα συρτάρια της γης;
Δεν θα ήθελα, ασφαλώς, να σας μιλήσω για την λεηλασία και την τεράστια καταστροφή των ελληνικών αρχαιοτήτων, μιας και η βίβλος του μέλλοντος θα ομιλεί για την τραγικότερη πολιτιστική γενοκτονία στην παγκόσμια ιστορία. Από την περσική εισβολή μέχρι σήμερα οι βανδαλισμοί, οι δηώσεις, και ο αφανισμός των μνημείων μας ήταν τόσο μεγάλος, με όλους αυτούς τους αρχαιοθήρες και αρχαιοκάπηλους, που η ανθρωπότης ωχριά στην σκέψη και μόνον ότι για παράδειγμα, τα αγάλματα που κοσμούσαν τις αρχαίες ελληνικές πόλεις ξεπερνούσαν κατά πολύ σε αριθμό κι αυτούς ακόμη τους ανθρώπους της κλασικής εποχής!!!
Αν αληθεύει η πληροφορία που μας παρέχει ο Κυριάκος Σιμόπουλος στο βιβλίο του «Η λεηλασία και η καταστροφή των ελληνικών αρχαιοτήτων», ότι δηλαδή ο ετήσιος «κύκλος εργασιών» [ο τζίρος , όπως συνηθίζεται να λέγεται] στην διεθνή αγορά φθάνει τα δύο τρισεκατομμύρια δραχμές, αντιλαμβάνεσθε και σεις πόσες φορές θα είχαμε καλύψει τον προϋπολογισμό της Ελλάδος: Και τούτο όχι γιατί έχουμε την δυνατότητα να κοστολογήσουμε τα υπέροχα μεγαλουργήματα των αρχαίων Ελλήνων [όταν ένας πλούσιος Αμερικανός ερώτησε ένα φτωχό Έλληνα πόσα δολάρια κοστίζει ο Παρθενών, η απάντηση που έλαβε ήταν 2.500 χρόνια!], αλλά για να μη ζήσουμε την εφιαλτική στιγμή να πληρώσουμε τα χρέη της Ελλάδος με αγάλματα, όπως δήλωσε το 1991 παράγων της πολιτικής εξουσίας, πέραν του εδαφικού ακρωτηριασμού μας…
Στο θέμα μας λοιπόν: Πού ευρίσκονται τα αρχαία ελληνικά χειρόγραφα; Πού ευρίσκονται τα χαμένα κείμενα των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων;
Κυρίες και Kύριοι, δεν ελπίζω με ότι με την παρούσα εργασία μας ομιλώ ως ειδήμων, επαΐων ή πολυπράγμων άνθρωπος. Δόξα τω Θεώ και παπυρολόγοι καθηγητές υπάρχουν και ειδικοί επί των αρχαίων ελληνικών χειρογράφων να ομιλήσουν. Θέλω απλά να καταθέσω τις όποιες απόψεις, αντιλήψεις και μαρτυρίες μου, ως ΄Ελλην που σπεύδει ανιδιοτελώς να ομιλήσει για θέματα που κάποιοι άλλοι σιωπούν, μη δυνάμενοι ν' αντιδράσουν στο κλίμα τρομοκρατίας και μάλιστα σε μία κρίσιμη για το έθνος μας στιγμή. Και όλα αυτά γιατί ακόμη είναι ζωγραφισμένη στην μνήμη μου η εικόνα έντρομων αρχαιολόγων που με εξόρκιζαν να μην υποβάλλω στην τηλεόραση ερωτήσεις για τις ανασκαφές που γίνονταν –τότε- στο Σύνταγμα και τα όσα συγκλονιστικά συμβαίνουν στους αρχαιολογικούς χώρους.. Ας είναι. Ένα μόνον σας υπόσχομαι: Κάποια στιγμή θα μιλήσω. Θα μιλήσω και «όποιον πάρει ο Χάρος».
Περί αρχαίων ελληνικών χειρογράφων, λοιπόν, ο λόγος και στο σημείο αυτό ας πούμε λίγα λόγια τι σημαίνει η λέξη «χειρόγραφο»
Ανοίγοντας μία οποιαδήποτε εγκυκλοπαίδεια θα δούμε ότι χειρόγραφο σημαίνει κάθε τι που γράφεται δια της χειρός κατ’ αντίθεσιν προς το έντυπο το οποίο έχει γραφεί με άλλο μέσο. Λέμε: «Ομιλώ από χειρογράφου», για να υπάρχει διάκριση της από μνήμης ομιλίας.
Για να μην πλατειάσουμε να πούμε μόνον ότι κατά την αρχαία εποχή, σε χρόνους προ του Ηροδότου [6ος αιών π.Χ.] τα βιβλία εγράφοντο δια χειρός σε μια μεμβράνη που ήταν από πάπυρο. Από τον 2ο αιώνα π.Χ. ως γραφική ύλη χρησιμοποιήθηκε η περγαμηνή.
Οι πάπυροι είχαν σχήμα ορθογώνιο και έγραφαν στο εσωτερικό μέρος πάνω σε γραμμές που είχαν χαράξει τυλίγοντάς τους σ' ένα κύλινδρο, ο οποίος πολλές φορές έφθανε τα 12 μέτρα. Έχουμε όμως, και αιγυπτιακούς παπύρους μήκους 45 μέτρων. Από την ώρα, όμως, που καθιερώθηκε ως γραφική ύλη η περγαμηνή, τα φύλλα βιβλιοδετούνταν όπως τα σημερινά τετράδια συρραπτόμενα στο περιθώριο. Ο τύπος αυτός του χειρογράφου εκαλείτο Κώδιξ [codex] . Τα τετράδια αυτά είχαν μία αρίθμηση στο κάτω μέρος της πρώτης σελίδος και στο κάτω μέρος της τελευταίας σελίδας αναγράφονταν οι πρώτες λέξεις του επομένου τετραδίου. Τα διασωθέντα δε χειρόγραφα αυτού του είδους δεν είναι παλαιότερα του 4ου ή του 3ου αιώνος μ.Χ.
Αξίζει, όμως, εδώ να πούμε κάτι: Επειδή η γραφική ύλη στην αρχαιότητα σπάνιζε, πολλές φορές έπλυναν και έξυναν την ήδη γραμμένη περγαμηνή για να γράψουν πάνω σ' αυτή νέο κείμενο. Οι περγαμηνές αυτές καλούνταν «παλίμψηστα»
Δυστυχώς, η συνήθεια αυτή διαδόθηκε στα μοναστήρια του Μεσαίωνα με συνέπεια την απώλεια πολλών χειρογράφων της αρχαίας ελληνικής φιλολογίας. Παρά ταύτα, όμως, σε πολλά χειρόγραφα η πλύση και η απόξεση δεν είχαν γίνει καλά με αποτέλεσμα τα ίχνη της πρώτης γραφής να είναι ορατά και με διάφορες χημικές αντιδράσεις καταφέραμε να γίνουν ευκρινέστερα κι έτσι σε πολλά παλίμψηστα χειρόγραφα περγαμηνών να διαβάζουμε κλασσικά κείμενα κάτω από τα εκκλησιαστικά.
Ας μην μπούμε τώρα σε λεπτομέρειες για το πώς τα χειρόγραφα αντιγράφονταν κατά την αρχαιότητα υπό δούλων, φυλάσσοντάς τα σε ειδικές βιβλιοθήκες σε διάφορα ερμάρια [τα συρτάρια δηλαδή] ή και εντός κυλινδρικών κιβωτίων καλυμμένων, για ν' αποτελούν έτσι ένα είδος φορητών βιβλιοθηκών. Και, φυσικά, για κάποιους τρόπους γραφής όπως ο στρογγυλόσχημος, ο μιξοστρογγυλόσχημος και μικρογράμματος δια των οποίων διακρίνονταν τα παλαιότερα ελληνικά και λατινικά χειρόγραφα στα οποία σπανίως βλέπαμε χρυσόγραφα, αργυρόγραφα, πρασινόγραφα, πορφυρόγραφα κ.λ.π. ΄Έπρεπε να εφευρεθεί η τυπογραφία το 1456 για να διευκολυνθεί και πολλαπλασιαστή με ιλιγγιώδη ρυθμό η εκτύπωση βιβλίων, αλλά που, δυστυχώς είχε σαν συνέπεια να αχρηστευθούν τα χειρόγραφα και μάλιστα από τον 16ον αιώνα να σπανίζουν όλο και πιο πολύ μέχρι κινδύνου εξαφανίσεώς των. Και επειδή μέχρι τώρα η Διεθνής Δημόσια Σιωπή, εναντίον παντός ελληνικού στοιχείου έχει λάβει την μορφήν συνδικάτου εγκλήματος, ως Έλληνες μη λησμονούμε ότι:
Η Ελληνική γραφή είναι η αρχαιοτέρα εξ όλων όσων έχουν ανακαλυφθεί σε αρχαίες επιγραφές, πινακίδες κ.λ.π. Το παράδειγμα της ξυλίνης επιγραφής του Δισπηλιού Καστοριάς [5.250 ετών π.Χ.] ή το νέο εύρημα στις Σποράδες από τον αρχαιολόγο Αδαμάντιο Σαμψών με ελληνικά γράμματα 6.500 ετών, κάνει τους φοινικιστές να τρέμουν πλέον για τις συνέπειες που θα έχει η μέχρι τούδε πολιτική των.
Το ότι η ελληνική γραφή είναι η αρχαιοτέρα εξ όλων όσων γνωρίζουμε το αποδεικνύουν πέρα των άλλων, και οι αναφορές του Αισχύλου στον προμηθέα, του Διόδωρου του Σικελιώτη, του Τάκιτου και τόσων άλλων για το ότι η γραφή είχε εφευρεθή από τον ελληνικό θεό Ερμή, τους εφευρέτες Προμηθέα και Παλαμήδη, τις ελληνικές Μούσες κ.λ.π., κ.λ.π., κ.λ.π.
Κάποιοι δε, σκανδαλωδώς ανόητοι, θέλοντας να πλήξουν την ελληνική γραφή μας λένε ότι εάν αυτή υπήρχε θα την ανέφερε ο ΄Ομηρος. Λησμονούν οι άμοιροι ότι η ομηρική Ιλιάς γνωρίζει την χρήση της γραφής: στην ιστορία του Βελλεφεφόντου [ Ιλιάς 6, 155 κ.ε.] μία επιστολή με την εντολή να σκοτώσουν τον κομιστή, παίζει πλέον αποφασιστικό ρόλο. Είναι εκείνοι που θα θυμηθούν ότι ακόμη και ο Ηρακλής είχε ως δάσκαλό του τον Λίνο, εφευρέτη των ελληνικών ονομάτων και των επί μέρους ψηφίων των.
Ειρρήσθω εν παρόδω ότι ο Ηρόδοτος [ 4, 78] μας παρέχει μία εγγυημένη πληροφορία ότι μία Ελληνίδα από την Ίστρο [αποικία της Μιλήτου στις εισβολές του Δουνάβεως] ήταν παντρεμένη με βασιλέα των Σκυθών και ότι στο βαρβαρικό περιβάλλον της Νοτίου Ρωσίας δίδασκε τον γιο της να μιλάει και να γράφει ελληνικά. Η ιστορία αυτή δείχνει ότι κατά το τέλος του 6ου αιώνα αυτή η γυναίκα, η οποία ζούσε στο περιθώριο του ελληνικού κόσμου, γνώριζε να διαβάζει και να γράφει και γι’ αυτήν είναι αυτονόητο να διδάσκει τον γιο της την ελληνική γλώσσα. Και δεν είναι τυχαίο το γεγονός, ότι δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών μας ομιλούν για γερμανικές πόλεις, οι οποίες εντάσσουν στο πρόγραμμα διδασκαλίας των την ελληνική γλώσσα ως υποχρεωτικό μάθημα μέχρι την 11η τάξη.
Κι επειδή προηγουμένως ομιλήσαμε για παπύρους και περγαμηνές, αναγκάζοντάς τον νου μας ν' ανατρέχει στην Αίγυπτο και μάλιστα κατά μήκος του ιερού ποταμού, που είναι ο Νείλος, ένα μέρος όπου φυτρώνουν κατά μυριάδες οι πάπυροι ως φυτά από τα οποία έκαναν μαζική παραγωγή γραφικής ύλης, αλλά και στην Πέργαμο με τις περγαμηνές, μη λησμονήσουμε ν' αναφέρουμε, ότι, πολύ πριν επινοηθεί ο πάπυρος ως γραφική ύλη, οι αρχαίοι πρόγονοι μας έγραφαν πάνω σε μεταλλικές πλάκες, ξύλα, λινάρια, δέρματα ζώων [όπως αιγών και προβάτων], ακόμη και σε φύλλα δένδρων. ΄Εχουμε κι εδώ την μαρτυρία του Ηροδότου [5,58] ότι οι ΄Ελληνες της Ιωνίας έγραφαν πάνω σε δέρματα. Και είναι αξιοπερίεργο το γεγονός ότι οι ΄Ελληνες όχι μόνον έγραφαν δι’ αυτού του τρόπου, αλλά ακόμη και σε δέρματα φιδιών!!!
Οι ιστορικοί αναφέρουν το γεγονός οι πρόγονοί μας είχαν γράψει πάνω σε δέρμα φιδιών και μάλιστα με χρυσή μελάνη ολόκληρη την Χιλιάδα και την Οδύσσεια του Ομήρου, που αποτελούσε ένα πολυτελές κομμάτι στην συλλογή έργων τέχνης του αυτοκρατορικού ευνούχου και θαλαμηπόλου Λαύσου στην Κωνσταντινούπολη.
Και για να κλείσω το μικρό αυτό κεφάλαιο μήπως θα έπρεπε να μνημονεύσουμε και το γεγονός της αναφοράς του Πλουτάρχου ο οποίος αναφέρεται σε μια άγνωστη Ελληνίδα ποιήτρια, την Αριστομάχη από τις Ερυθρές, η οποία στον θησαυρό των Σινωπίων στους Δελφούς είχε αποθέσει ως αφιέρωμα ένα χρυσό βιβλίο, αφού είχε αναδειχθεί νικήτρια στους αγώνες στα ΄Ισθμια κατά τον εκεί ποιητικό διαγωνισμό.
Τούτο και μόνον το γεγονός μας αναγκάζει ν' ανατρέξουμε στην εποχή που οι αρχαίοι πρόγονοί μας χρησιμοποιούσαν ως γραφική ύλη και τα μέταλλα,. Όπως τον ορείχαλκο, τον μόλυβδο και άλλα. Ως γνωστόν, στην αρχαιότητα υπήρχε ένα έθιμο όπου ορισμένοι έγραφαν πάνω σε φύλλα μολύβδου κάποιες κατάρες που έθαβαν μαζί με τον νεκρό για να παραδοθούν στις υποχθόνιες δυνάμεις. Και οι ερωτήσεις προς τα Μαντεία, όπως στο ιερό του Διός στην Δωδώνη, γράφονταν συνήθως πάνω σε τέτοια πλακίδια. Μια τέτοια μολύβδινη επιστολή, χρησιμοποιήθηκε για την αιχμάλωτη Πολυκρίτη, που έστειλαν το μήνυμα λαθραία κρυμμένο μέσα σ' ένα ψωμί, όπως μας αναφέρει ο Παρθένιος [9, 5], ή – αν θέλετε- όπως μας διηγούνταν οι παππούδες μας, το ίδιο γινόταν για τους επικηρυγμένους ληστάρχους των βουνών κατά την εποχή του ΄Οθωνα. ΄Ένα από αυτά τα αρχαιότερα κομμάτια βρέθηκε κοντά στο νησί Μπερεζάν, πλησίον της Κριμαίας της Νοτίου Ρωσίας και μάλιστα φαίνονται ευκρινώς τα ελληνικά γράμματα του 6ου αιώνα π.Χ. για να θυμηθούμε εδώ ότι, χρονικά, βρίσκεται πιο μπροστά από τους παλαιότερους διασωθέντες ελληνικούς παπύρους. Μάλιστα, όταν βρέθηκε το κομμάτι αυτό, οι πάντες διαπίστωσαν ότι επρόκειτο για μια επιστολή κουβαριασμένη σαν ένας μικρός ρόλος. Παρόμοια επιστολή βρέθηκε στην ελληνική εμπορική αποικία της Ισπανίας Εμπόριον.
Για τα θέματα αυτά δεν θα σας κουράσω, αλλά, κάνοντας μία μόνον αναφορά και ένα συλλογισμό, συνοδευόμενο από ένα συνειρμό, ήθελα να πω τα εξής:
Στον περιηγητή Παυσανία κατά τον 2ον αιώνα μ.Χ. έδειξαν κοντά στο όρος Ελικών της Βοιωτίας μόλυβδο φθαρμένο από τα δόντια του χρόνου επάνω στον οποίο ήταν γραμμένο ολόκληρο το επικό ποίημα του Ησιόδου [γύρω στα 700 μ.Χ.] «΄Εργα και Ημέραι» (!).
Ποιος είναι τώρα ο συλλογισμός; Καλά, χάθηκαν όλα τα αρχαία μεταλλικά βιβλία χάθηκε και το χρυσό βιβλίο της Αριστομάχης, όπως και το επικό ποίημα του Ησιόδου;
Και τώρα κάποιος αφελής συνειρμός: Αλήθεια μας κλέβουν τόσο εύκολα τους πνευματικούς θησαυρούς μας, όσο το αρχείο του ηλεκτρονικού υπολογιστή από το πολιτικό γραφείο του τότε υπουργού εξωτερικών Θεόδωρου Πάγκαλου, όπως δημοσίευσε πρόσφατα η εβδομαδιαία αποκαλυπτική εφημερίδα «Το Ποντίκι» και δεν μπορούν να μας κλέψουν τόσους και τόσους αφύλακτους εθνικούς πνευματικούς θησαυρούς;
Τόσο εύκολα;
Δεν πειράζει…
Να θυμίσω μόνον εδώ ότι ακόμη δεν έχει κοπάσει ο δημοσιογραφικός θόρυβος για δυο «ξύλινα βιβλία» που βρέθηκαν κατά την άνοιξη του 1988 στο Ισμέτ Ελ Τσαρέμπ κοντά στα δάση Ντάκχλεμ της Αιγύπτου. Αρχικά πίστευαν ότι είχαν βρει κάποιο χαμένο έργο του Αριστοτέλους, αλλά, τελικώς, υποχρεώθηκαν να αναγνωρίσουν ότι επρόκειτο για ένα λόγο του αττικού ρήτορα Ισοκράτους.
Η ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ
Ας κάνουμε τώρα όλοι μαζί ένα νοερό ταξίδι μέχρι την Αλεξάνδρεια για να δούμε πού φυγαδεύτηκαν τα βιβλία των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων και πού μπορεί να έχουν διασωθεί.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να κάνουμε μία σημαντική διευκρίνιση: Αυτό δεν σημαίνει ότι στην Ελλάδα, πολύ πριν ιδρυθεί η Βιβλιοθήκη της Αλεξανδρείας δεν υπήρχαν άλλες βιβλιοθήκες. Κάθε άλλο. Στο μόλις εκδοθέν βιβλίο του Δόκτορος Θεοδοσίου Γ. Βαρβιτσιώτου «Λεξικόν αρχαίων Ελλήνων Θεμελιωτών του παγκοσμίου πολιτισμού», από τις εκδόσεις Γεωργιάδη, στην σελίδα 101 γράφει επί λέξει τα εξής:
« Η επινόησις της γραφής θεωρείται ως μία των μεγίστων κατακτήσεων του ανθρώπου, ο οποίος έγινε, ως λέγει ο Πλάτων, σοφώτερος και ευτυχέστερος».
«Πότε εγράφη το πρώτο βιβλίο είναι άγνωστον. Φέρεται ότι ο κωμικός Εύπολις εχαρακτηρίσθη και ως βιβλιοπώλης μάλλον εκ συμπτώσεως, ή αστόχως, διότι βιβλία υπήρχαν και επωλούντο από τη εποχής του Ομήρου.
΄Αλλωστε είναι βέβαιον ότι εκυκλοφόρουν πολλά βιβλία κατά τον 5ον αιώνα π.Χ. και εχρησιμοποιούντο εις τα σχολεία. Ο Σωκράτης διάβαζε νέος τα βιβλία του Αναξαγόρου, διότι ενδιαφέρετο δια την φύσιν και τα ουράνια σώματα. Τον 4ον αιώνα π.Χ. εκυκλοφόρουν πολλά βιβλία του Πλάτωνος. Περισσότερον εδιαβάζοντο τα βιβλία των τραγικών και κωμικών. Ο Αριστοφάνης έλεγεν: « ο καθείς κρατεί βιβλίον δια να μαθαίνη σωστά». Συλλέκται βιβλίων υπήρχαν από τον 6ον αιώνα π.Χ. Αναφέρονται ο Πολυκράτης, τύρρανος της Σάμου, οι Πεισιστρατίδαι εις Αθήνας, αρχικώς δι’ ιδίαν και αργότερα δια κοινήν εξυπηρέτησιν. Μέγας βιβλιόφιλος ο Αριστοφάνης με πλούσιαν βιβλιοθήκην ο οποίος διέθετε και δούλον δια την μεταφορά των βιβλίων του.
Μεγάλη βιβλιοθήκη διέθετε ο Αριστοτέλης , ο Πλάτων και ο πλούσιος νέος Ευθύδημος κ.α. Βιβλιοθήκαι κρατικαί [πολιτείαι] εδημιουργήθησαν από το 400 – 300 π.Χ. Υπήρχαν εις Αθήνας, Ρόδον, Κω, Αντιόχειαν, Σμύρνην και Πέργαμον την οποίαν ίδρυσε ο Ευμένη [197 – 159 π.Χ.]. Αργότερα εις Δελφούς, Αλικαρνασσό, Κόρινθο και αλλού.
Βιβλιοθήκες διέθεταν και τα Ασκληπεία. Ευρέθη επιγραφή κάποιου Απελλά η οποία ανέφερε ότι ούτος, κατά την μακράν διάρκεια παραμονής του εις το Ασκληπιείον Επιδαύρου προς θεραπείαν, είχε πάθει νευραλγίαν εκ της υπερβολικής κοπώσεως των οφθαλμών του, ένεκα της πολλής αναγνώσεως βιβλίων. Γνωστή και η περίφημη Βιβλιοθήκη της Αλεξανδρείας . Εις την Ρώμην ιδρύθησαν βιβλιοθήκαι πολύ αργότερα…..»
Τα ανωτέρω σας τα διάβασα για να δώσουμε και μία απάντηση στον γνωστό ιστορικό ερευνητή Λουτσιάνο Κάνφορα, ο οποίος με το βιβλίο του « Η χαμένη βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας» δημιουργήθηκε υπό του Πτολεμαίου του Β΄ του Φιλάδελφου και για την δημιουργία της οποίας εργάσθηκε ο Αλέξανδρος ο Πλευρώνιος [4ος – 3ος αιώνας π.Χ.] ένας από τους επτά τραγικούς της Αλεξάνδρειας, υιός του Σατύρου και της Στρατοκλείας , όπως τον αναφέρουν ο Αθηναίος, ο Θέων ο Σμυρναίος, το λεξικό της επιτροπής Σούδα και ο Στράβων.
Μη εκπλήσεσθε , βεβαίως, που όλα αυτά δεν μας τα λέει ο κατά τα άλλα εμβριθέστατος Λουτσιάνο Κάνφορα δεδομένου ότι αυτός προσπαθεί ακόμη να εντοπίσει που βρίσκεται η Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, εάν κάηκε η βιβλιοθήκη με τους 700.000 τόμους βιβλίων ή αν οι αρχαίοι κυριολεκτούσαν λέγοντας πως πυρπολήθηκε η βιβλιοθήκη [θήκη βιβλίων, τα ράφια δηλαδή] και όχι αυτά καθ' εαυτά τα βιβλία, αλλά και άλλοι ιστορικοί.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ο Κάνφορα για να υποτιμήσει την αξία της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, όπου είχαν θέση όλοι οι σοφοί του κόσμου, ξεκινά την περιδιάβασή του στον χώρο αυτό με μία φράση του Έρασμου που λέει: «Ας πάμε τώρα στην βιβλιοθήκη, έχει λίγα μα εκλεκτά βιβλία». Παράλληλα, ο Λουτσιάνο Κάνφορα δεν αφήνει στιγμή που να μην ειρωνευθεί τους ΄Ελληνες κάθε φορά που γίνεται αναφορά στον ελληνισμό, με εξαίρεση τα ελληνικά κείμενα των χειρογράφων που αναφέρονται στην Παλαιά ή την Καινή Διαθήκη, όπως τα Χειρόγραφα της Νεκρής Θάλασσας για τα οποία έχει γράψει σχετικό βιβλίο ο κ. Μάριος Βερέττας και για τα οποία οι λεγόμενοι επαϊοντες και ειδικοί δεν θέλουν να μας μιλήσουν. Αλήθεια τι φοβούνται;
Ωστόσο, επειδή εμείς θέλουμε να ξετυλίξουμε τον μίτο της Αριάδνης για να φθάσουμε, εάν μπορέσουμε στα διασωθέντα χειρόγραφα βιβλία των Αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων, είμεθα υποχρεωμένοι να ξεκινήσουμε από την Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας και ν' ακολουθήσωμε μέχρις ενός σημείου την σκέψη του Λουτσιάνου Κάνφορα. Τι λέει λοιπόν ο Κάνφορα;
Κατ' αρχάς, ο συγγραφέας του βιβλίου «Η χαμένη βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας» προσπαθεί σαν άλλος Εκαταίος Αβδηρίτης, που ζούσε επί βασιλέως Πτολεμαίου του Σωτήρος, να εισέλθει στον τάφο του Φαραώ Ραμσή του Β΄.
Στην συνέχεια προσπαθεί να εντοπίσει πού είναι η λεγόμενη «ιερή βιβλιοθήκη» που έφερε την επιγραφή «Ψυχής Ιατρείον» για να δεχθεί, έστω και εμμέσως ότι «ο Αριστοτέλης είχε διδάξει τους βασιλιάδες της Αιγύπτου πώς οργανώνεται μία βιβλιοθήκη».
Εκεί θα δούμε τον ρόλο του Δημητρίου, που είχε κυβερνήσει την Αθήνα επί δέκα χρόνια και είχε αφήσει να γεμίσουν την πόλη με εκατοντάδες αγάλματα προς τιμήν του, ενώ τώρα είναι αναγκασμένος να κρύβεται για καλά στην Θήβα της Αιγύπτου για να μην πέσει στα χέρια του «Πολιορκητή», του νέου ηγεμόνα της Αθήνας, διαχειριζόμενος επί Πτολεμαίου την βιβλιοθήκη εν λευκώ.
Και ιδού μία πληροφορία: Επί Αλεξάνδρου οι Έλληνες που είχαν εξουσιάσει ολόκληρο τον τότε γνωστό κόσμο, δεν μάθαιναν τις γλώσσες των καινούργιων υπηκόων τους, αλλά αντιλαμβανόμενοι ότι για να τους εξουσιάζουν έπρεπε να τους καταλάβουν και για να τους καταλάβουν έπρεπε να συλλέξουν και να μεταφράσουν τα βιβλία τους. ΄Ετσι γεννήθηκαν βασιλικές βιβλιοθήκες σε όλες τις ελληνιστικές πρωτεύουσες. ΄Αρα, όχι μόνον στην Αλεξάνδρεια.
Κάπου εδώ αρχίζουμε να ξετυλίγουμε το μυστήριο.
΄Όταν πέθανε ο Θεόφραστος γύρω στο 288 με 284 π.Χ. κληροδότησε την πλούσια βιβλιοθήκη του στον Νηλέα που ήταν ο μόνος εν ζωή από τους απ' ευθείας μαθητές του Αριστοτέλους. Ο Νηλέας καταγόταν από την Σκήψη, στην Τρωάδα. ΄Ηταν γιος του Κορίσκου, ο άνθρωπος στον οποίον, αναφερόταν συνεχώς ο Αριστοτέλης, όταν έκανε μάθημα.
΄Όταν πέθανε ο Πλάτων, ο Νηλέας έφυγε από την Ακαδημία μαζί με τον Αριστοτέλη και μαζί του απεσύρθη στην ΄Ασσο, όχι μακριά από την Σκήψη, στην αυλή του Ερμία, ενός ανθρώπου που έγινε πολύ φίλος με τον Αριστοτέλη με πολλές διασυνδέσεις, αφού είχε την εύνοια του Φιλίππου. Μαζί του βέβαια μετέφερε και όλα τα βιβλία του Αριστοτέλους!
Επειδή όμως ο Νηλέας δεν εκλέχτηκε σχολάρχης, όπως ανέμενε, μιας και την θέση αυτή κατέλαβε ο Στράτων, ο παιδαγωγός του Πτολεμαίου, θίχτηκε και απεσύρθη στην γενέτειρά του, την Σκήψη, κουβαλώντας μαζί του και το πολύτιμο φορτίο των βιβλίων!! Η σχολή δέχθηκε το βαρύτατο πλήγμα αφού πτώχευσε από πλευράς βιβλίων και μάλιστα του Αριστοτέλους! Και τότε αρχίζει ένας δραματικός αγώνας για να μπορέσει τουλάχιστον ο Πτολεμαίος ο Φιλάδελφος να πάρη τα βιβλία του Νηλέα και να τα μεταφέρει στην Αλεξάνδρεια.
Πονηρός, όμως, ο Νηλέας κορόϊδευσε τους απεσταλμένους του βασιλέως της Αιγύπτου και τους πώλησε τα βιβλία ελάσσονος σημασίας - κάποιες πραγματείες του Θεόφραστου και κυρίως μερικά αντίγραφα του Αριστοτέλη. Παίζοντας με τις λέξεις, ισχυρίσθηκε ότι πραγματικά είχε ο ίδιος την «Βιβλιοθήκη του Αριστοτέλη» – όπως ακριβώς υπεστήριζαν οι απεσταλμένοι του βασιλέως – δηλαδή την προσωπική του βιβλιοθήκη, τα βιβλία που είχε ιδιοκτησία του ο δάσκαλος, εντούτοις, παίζοντας θέατρο, τους είπε ότι με μεγάλη οδύνη θ' αποχωρισθεί τα βιβλία του Θεόφραστου και του Αριστοτέλους.
Στην Αλεξάνδρεια δεν κατάλαβαν αμέσως την απάτη και έγραψαν στους καταλόγους της βασιλικής βιβλιοθήκης τα εξής λόγια: «Αριστοτέλη τε τον φιλόσοφον και Θεόφραστον και τον τα τοιούτων διατηρήσαντα βιβλία Νηλέα, παρ' ου πάντα φησί, πριάμενος ο ημεδαπός βασιλεύς Πτολεμαίος, Φιλάδελφος»
Κοντολογίς είναι αυτό που λέμε «κούνια που τους κούναγε…».
Και μιας περί Πτολεμαίου, να μη λησμονήσουμε να αναφέρουμε εδώ τον σημαντικότατο όλο που διεδραμάτισε καθ' όλην αυτήν την περίοδον της βασιλείας του ένας Εβραίος ονόματι Αριστέας, ο οποίος εκμεταλλευόμενος το γεγονός ότι ο βασιλέας ήθελε την μετάφραση του εβραϊκού νόμου στα ελληνικά, μέγας ελληνιστής της εποχής του έθεσε ένα ερώτημα καθοριστικό για την μετέπειτα απελευθέρωση των Εβραίων από τις αιγυπτιακές φυλακές:
«Ο Εβραϊκός νόμος – του είπε - που είμαστε έτοιμοι όχι μόνον να τον αντιγράψουμε, αλλά και να τον μεταφράσουμε, ισχύει για όλους τους Εβραίους πώς λοιπόν θα εξηγήσουμε ότι βάζουμε μπρος ένα παρόμοιο εγχείρημα την ίδια στιγμή που στο βασίλειο σου υπάρχουν τόσο Εβραίοι στις φυλακές;».
Και εδώ παίχτηκε το φοβερό παιχνίδι: Ο Πτολεμαίος εκείνη την ώρα χάϊδευε τους παπύρους της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας και νομίζοντας ότι ο Αριστέας του ομιλεί για παπύρους τον ερώτησε:
- Πόσες χιλιάδες υπολογίζει ότι είναι; εννοώντας τους παπύρους που θα αγόραζε, για να λάβει αμέσως την απάντηση.
- Λίγο περισσότεροι από εκατό χιλιάδες.
- Τίποτε δεν ζητάει ο καλός μας ο Αριστέας, είπε γελώντας ο Πτολεμαίος που δεν φαντάσθηκε ότι θα υπέγραφε διάταγμα όχι για την αγορά 100.000 παπύρων από τους Εβραίους που ήθελε για μετάφραση, αλλά για την απελευθέρωση εκατόν χιλιάδων Εβραίων από τις φυλακές της επικράτειας!!!!
Ας κλείσουμε εδώ αυτήν την μικρή μα τόσο καθοριστική για το μέλλον Ελλήνων και Εβραίων παρένθεση και ας έλθουμε στο θέμα μας, που είναι η εναγώνια αναζήτησή μας των σωζομένων αρχαίων ελληνικών χειρογράφων.
Στο σημείο αυτό να θυμίσω την αντιπαλότητα μεταξύ Αλεξάνδρειας και Περγάμου στο θέμα της ιδρύσεως βιβλιοθηκών, την απαγόρευση εξαγωγής παπύρων της Αιγύπτου, ώστε να αποδυναμωθεί η Πέργαμος από πλευράς βιβλίων, αλλά και η μεγάλη αντίδραση της μικρασιατικής πόλεως που έφτιαχνε πλέον υπέροχα βιβλία από περγαμηνή. H αντιζηλία των δύο πόλεων ήταν, κατά τον Λουτσιάνο Κάνφορα, τόσο μεγάλη, που βρήκαν ευκαιρία να μπουν στο χορό του ανταγωνισμού και οι πάσης μορφής πλαστογράφοι αφού προσέφεραν παπύρους με ψευδεπίγραφες διασκευές αρχαίων κειμένων, με τόση επιδεξιότητα, που ήταν δύσκολο, να ξεχωρίσεις το αληθινό με το κίβδηλο.
Στην Πέργαμο, για παράδειγμα, αγόρασαν μία πλήρη συλλογή του Δημοσθένη, φαινομενικά πληρέστερη από εκείνη που είχαν συνθέσει στην Αλεξάνδρεια. Περιείχε μεταξύ των άλλων ένα σπάνιο κείμενο: ένα νέο Φιλιππικό, που ερχόταν να καλύψει ένα μεγάλο κενό της υπαρχούσης συλλογής του περίφημου ρήτορα των Αθηναίων. Ήταν ο Φιλιππικός που είχε εκφωνήσει ο Δημοσθένης όχι αμέσως πριν από την άτυχη μάχη της Χαιρώνειας, αλλά λίγους μήνες νωρίτερα: «ήταν ή κήρυξις του πολέμου, ο τελευταίος βρυχηθμός του λέοντα της ελληνικής ελευθερίας πριν από την ήττα», όπως λέει ο Κάνφορα.
Αντιλαμβάνεστε πώς αντέδρασαν οι πολίτες. Ήταν σαν να εύρισκαν μια καινούργια ραψωδία του Ομήρου ή μια χαμένη τραγωδία του Αισχύλου!
Όποιος ήθελε αναζητούσε στο εξής τον Δημοσθένη από τις εκδόσεις Περγάμου και ούτε που τους ένοιαζε αν ο Φιλιππικός, που συνοδευόταν μάλιστα και μ’ ένα ντοκουμέντο, μία επιστολή του Φιλίππου απευθυνόμενη στους Αθηναίους, βρισκόταν «κατά γράμμα» στο έβδομο βιβλίο του έργου «Αι περί Φίλιππον ιστορίαι» του Αναξιμένη του Λαμψακηνού. Μάλιστα ο περίφημος Δίδυμος, ο επιλεγόμενος «χαλκέντερος» είχε γράψει το έξης χιουμοριστικό:
«Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι ο λόγος δεν είναι αυθεντικός επειδή βρίσκεται στα Φιλιππικά του Αναξιμένη».
Στο μεταξύ, οι κληρονόμοι του Νηλέα, φοβούμενοι μήπως χάσουν τον ανεκτίμητο θησαυρό που είχαν στα χέρια τους, έσκαψαν ένα βαθύ λάκκο κάτω από το σπίτι τους και έθαψαν μέσα τους περίφημους παπύρους του Θεοφράστου και του Αριστοτέλους, χωρίς να υπολογίσουν (απαίδευτοι όντες) την φθορά από την υγρασία και τα σκουλήκια.
Συνέχεια στο Β' Μέρος
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
1) Βλέπε Διόδωρος 3, 671.
2) Βλέπε εφημερίδα «ΑΠΟΓΈΥΜΑΤΙΝΗ» 26 Φεβρουαρίου 1997.
3) Ακόμη και σήμερα ενθυμούμαι τον τρόπο με τον όποιον η γιαγιά μου σχεδίαζε πάνω σε φύλλα μουριάς (λάπατα κλπ.) διάφορα σχήματα. Ως γραφική ύλη χρησιμοποιούσαν μελάνη που παρασκεύαζαν από καπνιά των διαφόρων καπνοδόχων των τζακιών, ενώ πολλάκις τα κουλούρια είχαν ως σχήμα τους τα διάφορα γράμματα του αλφαβήτου μας ως δείγμα μιας πανάρχαιας συνήθειας! Και μη λησμονούμε ότι ακόμη και σήμερα πολλές Ελληνίδες σφραγίζουν τη λεγόμενη «λειτουργία» με σφραγίδα που είναι μια αρχαιότατη συνήθεια.
4) Στην αρχαία γραμματεία αναφέρεται συχνά το δέρμα του ζώου ως μέσον γραφής. Επειδή, λοιπόν, ο όρος διφθέρα ή μεμβράνη αδιακρίτως για το δέρμα ή περγαμηνή, συνήθως είναι δύσκολο να ξεχωρίσης για ποιο πράγματι από τα δύο αυτά πράγματα γίνεται λόγος, εκτός και αν γίνεται σχετική διευκρίνιση..
5) Κεδρηνός 1, ρ, 616.
6) Guaest convin 5.2.10. (Σ.Σ. Βλέπε και βιβλίο του HORST BLANCK «Το βιβλίο στην Αρχαιότητα», Εκδόσεις Παπαδήμα, 1994, στην σελίδα 62).
7) Ελλάδος Περιήγησις, 9.3.4.
8) Τα έργα του Ιπποκράτους μέχρι το τέλος της αρχαιότητος σπουδάζονταν με ζήλο ως πρότυπα κατά την εκπαίδευση, που είχε ως βάση την ρητορική και μπορεί να ήταν κάποιος σπουδαστής της ρητορικής αυτής, που κατά τον 4ον ή 5ον αιώνα π.Χ. για δική του χρεία «μετέφερε σε ξύλο» το κείμενο του αρχαίου ρήτορα.
9) Κ. ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: «ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΘΕΤΙΚΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ», Αθήνα 1995, Εκδόσεις "ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ," σελ. 39).
10) Είναι ο Φαραώ που είχε πολεμήσει στην Συρία εναντίον των Χετταίων. Εξελληνισμένο το όνομά του προφερόταν Οσυμανδύας.
11) Ο Σενέκας αναφέρει ότι: «το 47 π.Χ. κάηκε το μεγαλύτερο μέρος των συλλογών των βιβλίων. Ο Καίσαρας ήθελε να τα μεταφέρει στην Ρώμη» (Parthey σελ. 32).
12) Τα αμφιλεγόμενα σημεία, ένεκα της ασάφειας της τοπογραφίας του Μουσείου, είναι δύο: α) Η βιβλιοθήκη ήταν κτίριο ξεχωριστό η ταυτιζόταν με το Μουσείο; β) Ή βιβλιοθήκη ήταν μέσα ή έξω από τα ανάκτορα;
13) «Και τρυτάνη όπερ λέγεται κοινώς στατέριον».
14) Το βιβλίο συνέγραψαν εκτός της κυρίας Κουμαριανού και οι κ.κ. Λουκία Δρούλια και EURO LAYTON.
15) «ΕΨΙΛΟΝ» της Κυρ. Ελευθεροτυπίας, 22 Νοεμβρίου. 1992.
16) Απογευματινή της Κυριακής, 9 Οκτ. 1994.
17) ΤΑ ΝΕΑ, 19 Μαΐου 1994.
18) Απογευματινή, 7 Ιανουαρίου 1997.
19) Ελευθεροτυπία, 9 Ιανουαρίου 1997.
20) Ελευθεροτυπία, 4 Δεκεμβρίου 1995.
21) Βλέπε και Απογευματινή, 8 Απριλίου 1996.
22) Ελευθεροτυπία της 27 Σεπτεμβρίου 1996.
23) Ελευθεροτυπία της 27 Σεπτεμβρίου 1996
24) «Φαντάζιο» 1982.
25) Νέες εποχές, του «Βήματος», 19 Νοεμβρίου 1995
Συνέχεια στο Β' Μέρος
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
1) Βλέπε Διόδωρος 3, 671.
2) Βλέπε εφημερίδα «ΑΠΟΓΈΥΜΑΤΙΝΗ» 26 Φεβρουαρίου 1997.
3) Ακόμη και σήμερα ενθυμούμαι τον τρόπο με τον όποιον η γιαγιά μου σχεδίαζε πάνω σε φύλλα μουριάς (λάπατα κλπ.) διάφορα σχήματα. Ως γραφική ύλη χρησιμοποιούσαν μελάνη που παρασκεύαζαν από καπνιά των διαφόρων καπνοδόχων των τζακιών, ενώ πολλάκις τα κουλούρια είχαν ως σχήμα τους τα διάφορα γράμματα του αλφαβήτου μας ως δείγμα μιας πανάρχαιας συνήθειας! Και μη λησμονούμε ότι ακόμη και σήμερα πολλές Ελληνίδες σφραγίζουν τη λεγόμενη «λειτουργία» με σφραγίδα που είναι μια αρχαιότατη συνήθεια.
4) Στην αρχαία γραμματεία αναφέρεται συχνά το δέρμα του ζώου ως μέσον γραφής. Επειδή, λοιπόν, ο όρος διφθέρα ή μεμβράνη αδιακρίτως για το δέρμα ή περγαμηνή, συνήθως είναι δύσκολο να ξεχωρίσης για ποιο πράγματι από τα δύο αυτά πράγματα γίνεται λόγος, εκτός και αν γίνεται σχετική διευκρίνιση..
5) Κεδρηνός 1, ρ, 616.
6) Guaest convin 5.2.10. (Σ.Σ. Βλέπε και βιβλίο του HORST BLANCK «Το βιβλίο στην Αρχαιότητα», Εκδόσεις Παπαδήμα, 1994, στην σελίδα 62).
7) Ελλάδος Περιήγησις, 9.3.4.
8) Τα έργα του Ιπποκράτους μέχρι το τέλος της αρχαιότητος σπουδάζονταν με ζήλο ως πρότυπα κατά την εκπαίδευση, που είχε ως βάση την ρητορική και μπορεί να ήταν κάποιος σπουδαστής της ρητορικής αυτής, που κατά τον 4ον ή 5ον αιώνα π.Χ. για δική του χρεία «μετέφερε σε ξύλο» το κείμενο του αρχαίου ρήτορα.
9) Κ. ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: «ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΘΕΤΙΚΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ», Αθήνα 1995, Εκδόσεις "ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ," σελ. 39).
10) Είναι ο Φαραώ που είχε πολεμήσει στην Συρία εναντίον των Χετταίων. Εξελληνισμένο το όνομά του προφερόταν Οσυμανδύας.
11) Ο Σενέκας αναφέρει ότι: «το 47 π.Χ. κάηκε το μεγαλύτερο μέρος των συλλογών των βιβλίων. Ο Καίσαρας ήθελε να τα μεταφέρει στην Ρώμη» (Parthey σελ. 32).
12) Τα αμφιλεγόμενα σημεία, ένεκα της ασάφειας της τοπογραφίας του Μουσείου, είναι δύο: α) Η βιβλιοθήκη ήταν κτίριο ξεχωριστό η ταυτιζόταν με το Μουσείο; β) Ή βιβλιοθήκη ήταν μέσα ή έξω από τα ανάκτορα;
13) «Και τρυτάνη όπερ λέγεται κοινώς στατέριον».
14) Το βιβλίο συνέγραψαν εκτός της κυρίας Κουμαριανού και οι κ.κ. Λουκία Δρούλια και EURO LAYTON.
15) «ΕΨΙΛΟΝ» της Κυρ. Ελευθεροτυπίας, 22 Νοεμβρίου. 1992.
16) Απογευματινή της Κυριακής, 9 Οκτ. 1994.
17) ΤΑ ΝΕΑ, 19 Μαΐου 1994.
18) Απογευματινή, 7 Ιανουαρίου 1997.
19) Ελευθεροτυπία, 9 Ιανουαρίου 1997.
20) Ελευθεροτυπία, 4 Δεκεμβρίου 1995.
21) Βλέπε και Απογευματινή, 8 Απριλίου 1996.
22) Ελευθεροτυπία της 27 Σεπτεμβρίου 1996.
23) Ελευθεροτυπία της 27 Σεπτεμβρίου 1996
24) «Φαντάζιο» 1982.
25) Νέες εποχές, του «Βήματος», 19 Νοεμβρίου 1995
Το είδαμε εδώ
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΣΑΣ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ
ΣΤΟ FACEBOOK Ή ΣΤΟ BLOGGER👇
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Αγαπητοί αναγνώστες, ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε.